ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕΘΟΔΕΥΕΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ

ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΚΛΕΙΝΕΙ ΑΜΕΣΑ ΟΣΑ ΤΕΕ ΔΕΝ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟ ΥΠΕΠΘ ΚΑΙ ΦΟΙΤΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ

ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΟΙ ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΣΕ ΜΙΑ ΒΑΣΑΝΙΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΜΙΑΣ ΝΕΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Το σχέδιο νόμου δεν αναβαθμίζει την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση. Αντίθετα εφαρμόζει την κοινή πολιτική των τεσσάρων κομματικών ηγεσιών και της ΟΛΜΕ για τo σαμποτάρισμα του επαγγελματικού της χαρακτήρα και την τελική της κατάργηση.
Η διάλυση της ΤΕΕ μεθοδεύεται στο σχέδιο νόμου ως εξής:

1)Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία των Επαγγελματικών Λυκείων ΕΠΑΛ, τριετούς φοίτησης, νομικά ισότιμων με το ενιαίο λύκειο που τώρα ονομάζεται Γενικό και τις Επαγγελματικές Σχολές ΕΠΑΣ, σχολές κατάρτισης διετούς φοίτησης, στις οποίες θα εισάγονται απόφοιτοι της Α΄ τάξης του ΕΠΑΛ ή του γενικού. Οι απόφοιτοι όμως της Α΄ τάξης του ΕΠΑΛ δεν θα συνεχίζουν στις ΕΠΑΣ γιατί δεν θα αφήσουν τα ΕΠΑΛ για να πάνε σε μια σχολή από όπου θα πάρουν ένα κατώτερο αντικειμενικά πτυχίο με τα ίδια έτη σπουδών, που δεν θα είναι επιπλέον και ισότιμο με το γενικό λύκειο. Επομένως οι ΕΠΑΣ που θα έπαιρναν μαθητές κυρίως από τα ΕΠΑΛ δεν θα λειτουργήσουν. Ο χωρισμός της ΤΕΕ λοιπόν γίνεται στα χαρτιά. Στην ουσία δηλαδή αυτό που κάνει το σχέδιο νόμου είναι να ανακηρύξει νομικά ισότιμα τα ΕΠΑΛ με το γενικό λύκειο.

2) Οι ΕΠΑΣ εισάγονται στο σχέδιο νόμου από το καθεστώς όχι για να φοιτήσουν οι μαθητές της Α΄ τάξης των ημερησίων ΕΠΑΛ, όπως αυτό δόλια ισχυρίζεται, αλλά για να υποβαθμίσουν μέχρι τελικής διάλυσης τις παραγωγικές σχολές όλων των άλλων υπουργείων εκτός ΥΠΕΠΘ, όπως του ΟΑΕΔ, στις οποίες φοιτούν και εργάζονται, σύμφωνα και με το πρόγραμμα σπουδών τους, πάνω από 16.000 νεολαίοι της εργατικής τάξης. Αυτό γίνεται ως εξής: Τα ΕΠΑΛ, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, θα ανήκουν αποκλειστικά στο ΥΠΕΠΘ, ενώ ΕΠΑΣ θα μπορούν να ιδρύουν και τα άλλα υπουργεία. Αυτό σημαίνει ότι οι σχολές του ΟΑΕΔ και των άλλων υπουργείων που μέχρι σήμερα ήταν ΤΕΕ τριετούς φοίτησης: α) υποβαθμίζονται σε διετούς φοίτησης ΕΠΑΣ και β) ότι για να φοιτήσει ένας μαθητής σ’ αυτές τις σχολές θα πρέπει πρώτα να τελειώσει την Α΄ τάξη του ημερήσιου ΕΠΑΛ ή του γενικού λυκείου και μετά να παρακολουθήσει τις ΕΠΑΣ των άλλων υπουργείων. Στα ΤΕΕ όμως των υπουργείων εκτός ΥΠΕΠΘ φοιτούν από ανάγκη εργαζόμενοι μαθητές ήδη από την Α τάξη που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την Α τάξη του ΕΠΑΛ ή του γενικού λυκείου χωρίς να εργάζονται. Έτσι τα ΤΕΕ αυτά που είναι τα πιο αμιγή σχολεία της εργατικής τάξης χτυπιούνται καίρια και κλείνουν με μια συγκαλυμμένη βία από το καθεστώς. Οι νεολαίοι αυτοί ρίχνονται στην ανειδίκευτη εργασία.
Μ’ αυτό τον τρόπο, η κυβέρνηση ικανοποιεί το αίτημα της ΟΛΜΕ και των ηγεσιών της «αριστεράς» για την άμεση κατάργηση αυτών των σχολών, όχι με την ωμή βία που πρότεινε η ΟΛΜΕ, δηλαδή με το κόψιμο των πιστώσεων σ’ αυτά τα ΤΕΕ από το ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, αλλά με τη θεσμοθετημένη φασιστική διακομματική βία.

3) Το σχέδιο νόμου προωθεί ακόμα περισσότερο την αποειδίκευση στα ΕΠΑΛ, επομένως και την θεωρητικοποίηση των σπουδών, αφού εισάγει ένα μόνο έτος ειδίκευσης το τρίτο. Επαγγελματικές σχολές τριετούς φοίτησης όχι με τρία έτη ειδίκευσης αλλά μόνο με ένα, μόνο σ’ αυτή τη χώρα της διάλυσης και του σαμποτάζ των παραγωγικών δυνάμεων μπορεί να υπάρξουν και σε καμιά άλλη ανεπτυγμένη δημοκρατική χώρα.

4) Η αποειδίκευση οργανώνεται όμως ακόμα παραπέρα με τη μείωση του αριθμού των σημερινών ειδικοτήτων που έχουν τα ΤΕΕ, όταν η χώρα έχει ανάγκη από περισσότερες ειδικότητες, οι οποίες πρέπει να είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες της αγοράς για να μπορεί κανείς να δουλέψει.

5) Τα μαθήματα και τα εργαστήρια καθώς και το περιεχόμενό τους και η διάρθρωση των τομέων και των ειδικοτήτων θα ρυθμίζονται με υπουργική απόφαση. Δηλαδή η κυβέρνηση δεν τολμάει, σ’ αυτή τη φάση, να ανακοινώσει το καίριο χτύπημα στην καρδιά της εναπομένουσας σαμποταρισμένης τεχνικής εκπαίδευσης, τη μείωση δηλαδή των επαγγελματικών μαθημάτων υπέρ των μαθημάτων γενικής παιδείας που υπάρχει σε όλα τα κομματικά προγράμματα και φυσικά και στο δικό της. Αυτό αναβάλλεται για αργότερα.

6) Τα επαγγελματικά δικαιώματα των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ είναι ανύπαρκτα και θα ρυθμίζονται και αυτά εκ των υστέρων. Τα επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου τρία που προβλέπει το νομοσχέδιο για τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ είναι ήδη αντίθετα στις οδηγίες της ΕΕ και δεν αναγνωρίζονται.

7) Όλα τα ζητήματα του αναλυτικού προγράμματος και της διάρθρωσης των σπουδών των ΕΠΑΣ όλων των υπουργείων εκτός ΥΕΠΘ, συναποφασίζονται από τον υπουργό ΥΠΕΠΘ και τον αρμόδιο υπουργό. Το ΥΠΕΠΘ δηλαδή μετατρέπεται στο κέντρο του σαμποτάζ της τεχνικής εκπαίδευσης και αυτό είναι φυσικό επακόλουθο μιας πραγματικότητας. Οι εκπαιδευτικές κρατικοκομματικές παρατάξεις είναι περισσότερο δυνατές στο ΥΠΕΠΘ παρά σε οποιοδήποτε άλλο υπουργείο.
Το συμπέρασμα είναι ότι με αυτό το σχέδιο νόμου η ΤΕΕ πλησιάζει πολύ κοντά στο φαιοκόκκινο ιδεώδες της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ή αλλιώς στο υποχρεωτικό γενικό λύκειο, στο κούφιο σχολείο του παρασιτισμού και της θεωρητικολογίας που τόσο λατρεύουν η ψευτοαριστερά και ο κάθε λογής μεσαίωνας. Πρόκειται για ένα διακομματικό σχέδιο νόμου του φιλοανατολικού φασιστικού τμήματος της αστικής τάξης και έχει ως στόχο του την υπονόμευση του ανθρώπινου κεφαλαίου και από εκεί και πέρα της υλικής παραγωγής.
Το επόμενο καίριο χτύπημα θα είναι η παραπέρα νόθευση του επαγγελματικού χαρακτήρα της τεχνικής εκπαίδευσης με την αντικατάσταση τεχνικών μαθημάτων από μαθήματα γενικής παιδείας και στο τέλος η κατάργηση της τεχνικής εκπαίδευσης πριν την ηλικία των 18 χρόνων. Όλα αυτά όμως λύνονται στο πεδίο της ταξικής πάλης. Είναι ζητήματα ταξικών συσχετισμών ανάμεσα στον λαό και στο τμήμα της αστικής τάξης που προωθεί αυτήν την πολιτική.

8) Η εργασία των τεχνικών που εργάζονται στα ΤΕΕ ακυρώνεται καθώς και ολόκληρο το κοινωνικό κεφάλαιο για την εκπαίδευσή τους, μαζί και το κεφάλαιο της οργάνωσης της εργασίας που πέτυχαν χρόνια στα ΤΕΕ. Το τεχνικό πνεύμα δεν έχει τόπο να σταθεί σ’ αυτή την εκπαίδευση, ούτε και ο τεχνικός που αγαπάει την δουλειά του. Εκτός από τις μετατάξεις που θα στερήσουν το αντικείμενο της εργασίας στους τεχνικούς όταν θα καταργηθεί πλήρως η τεχνική εκπαίδευση και θα αντικατασταθεί από το δωδεκάχρονο οι τεχνικοί προφανώς θα περισσεύουν και, είτε θα χάσουν την δουλειά τους, είτε θα μπουν σε μια βασανιστική πορεία μιας δύσκολης νέας επαγγελματικής αποκατάστασης. Πολύ νωρίς θα κοπούν τα τεχνικά επιδόματα στους μετατασσόμενους σε άλλες υπηρεσίες.

Η ΟΛΜΕ και οι κομματικές ηγεσίες κριτικάρουν και ακόμα λένε ότι απορρίπτουν το σχέδιο νόμου χωρίς να ασχολούνται με τα βασικά του σημεία που εκθέσαμε παραπάνω. Τα καίρια σημεία του νομοσχεδίου είτε αποσιωπούνται είτε διαστρέφεται το νόημά τους με τελικό σκοπό τη στήριξη του νομοσχεδίου, τη στήριξη της καθεστωτικής πολιτικής.
Το να υπερασπίσουμε σήμερα την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση από την κυβέρνηση, τα 4 κόμματα και την ΟΛΜΕ είναι ένα μεγάλο καθήκον για όλους τους δημοκρατικούς ανθρώπους. Πρέπει να κινηθούμε όσο είναι καιρός για τα παιδιά μας, για το μέλλον αυτής της χώρας. Το να τσακίζεις σήμερα τη γνώση των μαζών είναι ακόμα χειρότερο από τα να γκρεμίζεις εργοστάσια. Πρόκειται για πρωτοφανές έγκλημα και πρέπει να το εμποδίσουμε.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ
Η διάλυση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και της κατάρτισης μπορεί να ανακοπεί μόνο με ένα κίνημα της τεράστιας ανοργάνωτης δημοκρατικής πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών των μαθητών και των γονιών. Να δημιουργηθούν πρωτοβουλιακά σε κάθε ΤΕΕ και σε κάθε τεχνική σχολή ανεξάρτητες ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ από τους καθηγητές τους μαθητές και τους γονείς.
Η σύνδεση αυτών των επιτροπών καθώς και η δραστηριοποίησή τους σε περιφερειακό, και αν είναι δυνατό σε πανελλαδικό επίπεδο να είναι υπόθεση αποκλειστικά δικής τους. Η κίνησή μας είναι έτοιμη να συνεργαστεί γι’ αυτό το σκοπό. Ο δημοκρατικός λαός και γνώση και πείρα έχει στους αγώνες.

Αθήνα 18/5/2006