Οι πρώτες προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας τη νέα χρονιά για τα μεταπτυχιακά των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και την επιστημονική έρευνα
Υποχρεωτική εκπαίδευση για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες
Χωρίς εκπαιδευτικό προσωπικό και υποδομές τα σχολεία Ειδικής Αγωγής στη χώρα υπολειτουργούν

ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ
Υποχρεωτική εκπαίδευση για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες θεσπίζει το υπουργείο Παιδείας με νομοσχέδιο που προωθεί άμεσα για ψήφιση στη Βουλή, ενώ σύντομα κατατίθεται και το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Το νομοσχέδιο για την έρευνα που κατήρτισαν από κοινού τα υπουργεία Παιδείας και Ανάπτυξης καθυστερεί στο γραφείο του νέου υπουργού κ. Χρ. Φώλια καθώς, παρ' ότι όλοι περίμεναν ότι θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή προς ψήφιση, αναμένεται ότι θα υποστεί «διορθώσεις». Οπως αναφέρουν πληροφορίες, η καθυστέρηση της ψήφισης του νομοσχεδίου που ρυθμίζει την εθνική στρατηγική για την έρευνα και την τεχνολογία στη χώρα έχει ενοχλήσει ιδιαίτερα τον πρώην υπουργό Ανάπτυξης κ. Δ. Σιούφα ο οποίος το θεωρεί έργο ζωής και ανέμενε άμεση ψήφισή του χωρίς καμία αλλαγή. Η νέα ηγεσία του υπουργείου όμως και οι σύμβουλοι που έχουν τοποθετηθεί σε συγκεκριμένες Διευθύνσεις φαίνεται ότι δεν συμμερίζονται την ίδια άποψη.

----------------------------------------------------------------------------

Ερευνητής στο εργαστήριο.

Το νομοσχέδιο
για την έρευνα που κατήρτισαν από κοινού τα υπουργεία Παιδείας και Ανάπτυξης καθυστερεί στο γραφείο του νέου υπουργού κ. Χρ. Φώλια


--------------------------------------------------------------------------------

Τα τρία νομοσχέδια αποτελούν τα πρώτα θέματα στην ατζέντα του υπουργού Παιδείας κ. Ευρ. Στυλιανίδη για τη νέα χρονιά, με πρώτο εκείνο της Ειδικής Αγωγής το οποίο αλλάζει συνολικά τη φιλοσοφία της εκπαιδευτικής υποστήριξης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ο πολυαναμενόμενος νόμος έχει καθυστερήσει τέσσερα χρόνια, ενώ τα σχολεία Ειδικής Αγωγής στη χώρα υπολειτουργούν χωρίς εκπαιδευτικό προσωπικό και υποδομές. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Παιδείας θα ολοκληρώσει μέσα στον Ιανουάριο το νομοσχέδιο ώστε να είναι το πρώτο που θα καταθέσει με το νέο έτος στη Βουλή. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τρεις βασικούς άξονες που διαφοροποιούν το περιεχόμενό του από τα προηγούμενα κείμενα που είχαν καταρτιστεί:

* Κατοχυρώνει θεσμικά για πρώτη φορά στη χώρα μας την υποχρεωτική ειδική εκπαίδευση, όπως ακριβώς και τη γενική εκπαίδευση των παιδιών. Ως σήμερα ήταν στην προαίρεση της οικογένειας των παιδιών με ειδικές ανάγκες το αν θα παρακολουθούσαν τα μαθήματα σχολείων Ειδικής Αγωγής ή όχι. Με τον νέο νόμο η Ειδική Αγωγή γίνεται ισότιμη με τη Γενική και οι οικογένειες των παιδιών θα είναι υποχρεωμένες να εγγράψουν τα παιδιά τους στην αντίστοιχη βαθμίδα της εκπαίδευσης που ανήκουν, δίνοντάς τους βέβαια ένα λογικό περιθώριο χρόνου. Στην αντίθετη περίπτωση θα διώκονται από τον νόμο.

* Συστήνεται κλάδος Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και πίνακας από τον οποίον θα γίνονται στο μέλλον οι προσλήψεις τους, όπως ισχύει και με τους εκπαιδευτικούς των γενικών σχολείων. Ως σήμερα δεν υπήρχε συγκεκριμένο πλαίσιο όσον αφορά τη μοριοδότηση των προσόντων των εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής, ενώ τα αντίστοιχα σχολεία καλύπτονται από εκπαιδευτικούς του ενιαίου πίνακα προσλήψεων εκπαιδευτικών. Το υπουργείο μελετά τη θεσμοθέτηση των προϋποθέσεων πρόσληψής τους.

* Αλλάζει η στελέχωση και η υποστήριξη των Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ) τα οποία και αποτελούν τις μονάδες διάγνωσης της ανάγκης ειδικής αγωγής και επιλογής της κατάλληλης σχολικής βαθμίδας για τα παιδιά που έχουν ανάγκη την εκπαιδευτική υποστήριξή τους. Σήμερα λειτουργούν 80 ΚΔΑΥ σε ολόκληρη τη χώρα τα οποία και εισηγούνται την εισαγωγή παιδιών στο εκπαιδευτικό σύστημα Ειδικής Αγωγής. Στόχος θα είναι η συνεκπαίδευση των παιδιών με ειδικές ανάγκες και η εισαγωγή όσο μεγαλύτερου αριθμού τους είναι δυνατόν στα γενικά σχολεία, όπου θα αντιμετωπίζονται είτε με παράλληλη στήριξη (τα ειδικά τμήματα ένταξης που ήδη λειτουργούν) είτε με προσωπική στήριξη από τους εκπαιδευτικούς. Το υπουργείο, ακόμη, επεξεργάζεται διαφορετικό μοντέλο στελέχωσης και λειτουργίας των ΚΔΑΥ.

Επόμενο βήμα θα είναι η αύξηση των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής με τελικό στόχο την πλήρη στήριξη και την επαγγελματική αποκατάσταση των ατόμων με ειδικής ανάγκες στη χώρα μας.

* Μεταπτυχιακές σπουδές

Αυτόνομα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών θα προσφέρουν τα ΤΕΙ με το νομοσχέδιο του υπουργείου που έχει ολοκληρωθεί και κατατίθεται σύντομα στη Βουλή για ψήφιση. Το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά θα αποτελέσει πιθανότατα τη δεύτερη νομοθετική κίνηση του υπουργού Παιδείας κ. Ευρ. Στυλιανίδη. Βασικοί του άξονες είναι η αυτονομία που αποκτούν τα ΤΕΙ στη διοργάνωση Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών χωρίς την υποχρεωτική συνεργασία τους με πανεπιστήμια και η ρύθμιση των οικονομικών που εισρέουν στα πανεπιστήμια για τις μεταπτυχιακές τους σπουδές. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας:

* Τα ΤΕΙ αποκτούν νέα φυσιογνωμία και αυτόνομα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών. Ετσι υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θα έχουν σχέση με το επίπεδο λειτουργίας τους θα χορηγούν Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης, ενώ θα συμμετέχουν και μέλη του εκπαιδευτικού τους προσωπικού στις τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές υποψηφίων διδακτόρων στα πανεπιστήμια και στις επταμελείς εξεταστικές επιτροπές για την κρίση διδακτορικών διατριβών.

* Αλλάζει η οικονομική διαχείριση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και διευρύνονται οι πηγές χρηματοδότησής τους. Σήμερα τα μεταπτυχιακά χρηματοδοτούνται κατά το 1/3 τους από τον κρατικό προϋπολογισμό, κατά το 1/3 τους από κοινοτικά κονδύλια και κατά το 1/3 από τα δίδακτρα που χρεώνουν στους φοιτητές τους. Με τη νέα ρύθμιση τα χρήματα που εισρέουν στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ από τα μεταπτυχιακά τους προγράμματα δεν θα αξιοποιούνται μόνο για τη λειτουργία τους, αλλά θα πηγαίνουν στα «ταμεία» των Ιδρυμάτων. Από εκεί οι διοικήσεις τους θα μπορούν να τα αξιοποιήσουν για τις λειτουργικές τους ανάγκες και τις αμοιβές των διδασκόντων. Επίσης, προβλέπεται χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων από δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς κατόπιν εγκρίσεως των συλλογικών οργάνων των πανεπιστημίων.

* Αλλάζουν οι διαδικασίες απόκτησης διδακτορικού διπλώματος. Δίνεται δυνατότητα σε υποψηφίους να αποκτήσουν διδακτορικό δίπλωμα και χωρίς να κατέχουν Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Εξειδίκευσης. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να παρακολουθήσουν υποχρεωτικά οργανωμένο κύκλο μαθημάτων με ελάχιστο χρόνο τα τέσσερα έτη.

* Περιορίζεται ο αριθμός των υποψηφίων διδακτόρων που μπορεί να επιβλέπει κάθε μέλος Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) και δίνεται στα ΑΕΙ η δυνατότητα αναπροσαρμογής του προγράμματος των μαθημάτων των μεταπτυχιακών τους χωρίς νέα έγκριση από το υπουργείο Παιδείας, καθώς και καθορισμού της γλώσσας διδασκαλίας των μαθημάτων και συγγραφής των εργασιών και διατριβών. Ετσι, εκτός της ελληνικής μπορεί να επιλεγεί οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή γλώσσα.

* Αλλάζει το νομικό πλαίσιο για τα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (ΕΠΙ), ενώ «λόγο» θα έχουν για τον ορισμό της ηγεσίας τους τα μέλη της Συγκλήτου Ειδικής Σύνθεσης.

Επίσης, προβλέπεται η συνεργασία μεταξύ Τμημάτων πανεπιστημίων της χώρας μας και πανεπιστημίων του εξωτερικού (Διατμηματικά και Διαπανεπιστημιακά Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών).


Εθνική στρατηγική για την έρευνα

Αγνωστο είναι πότε θα κατατεθεί στη Βουλή το τρίτο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που αποτελεί και συναρμοδιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης. Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, ωστόσο, το νομοσχέδιο έχει ολοκληρωθεί. Το κείμενο προβλέπει τη συνεργασία πανεπιστημίων, ΤΕΙ, Ερευνητικών Κέντρων και παραγωγικών φορέων, την ενιαία εθνική στρατηγική για την έρευνα και την τεχνολογία και τη μείωση του τεχνολογικού χάσματος με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Μεταξύ άλλων προβλέπεται:

* Δημιουργία τριών οργάνων διοίκησης: Το Εθνικό Συμβούλιο Ερευνας και Τεχνολογίας, ανεξάρτητο όργανο που θα αναφέρεται απευθείας στον Πρωθυπουργό και θα συμβουλεύει την κυβέρνηση για τη χάραξη πολιτικής στην έρευνα και στην τεχνολογία. Η Διυπουργική Επιτροπή Ερευνας και Τεχνολογίας με συμμετοχή δέκα υπουργείων (Οικονομίας, Αμυνας, Ανάπτυξης, ΠΕΧΩΔΕ, Παιδείας, Απασχόλησης, Υγείας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Πολιτισμού, Δημόσιας Τάξης), που θα χαράσσει την πολιτική και θα κατανέμει τα κονδύλια. Ο Εθνικός Οργανισμός Ερευνας και Τεχνολογίας, ο οποίος θα προκηρύσσει και θα διαχειρίζεται τα ερευνητικά προγράμματα και τα κονδύλια.

* Εισαγωγή νέου συστήματος αξιολόγησης όλων των ερευνητικών προτάσεων και προγραμμάτων, με κριτές ξένους επιστήμονες που θα επιλέγονται από τον Διεθνή Επιστημονικό Ιστό.

* Ετήσια υποχρεωτική αυτοαξιολόγηση των ερευνητικών κέντρων (με κριτήρια τη δημόσια και εξωτερική χρηματοδότηση, την επιστημονική και τεχνολογική προβολή), καθώς και εξωτερική αξιολόγηση από διεθνείς κριτές κάθε πέντε χρόνια.

Τέλος, θεσπίζονται τα κριτήρια και οι διαδικασίες για την ανάδειξη των διοικήσεων και των επιστημονικών συμβουλίων στα ερευνητικά κέντρα, καθώς και για την εξέλιξη του επιστημονικού προσωπικού.


Το ΒΗΜΑ, 06/01/2008 , Σελ.: A33
Κωδικός άρθρου: B15254A331
ID: 291713