ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Γ. ΕΛΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Το θέμα της συνέντευξης Τύπου είναι το πλαίσιο της μεταρρύθμισης που προτείνει, που έχει καταθέσει, το ΠΑΣΟΚ, για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Γνωρίζετε επίσης ότι αύριο, στο πλαίσιο της «Ώρας του Πρωθυπουργού», ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ο Γιώργος Παπανδρέου έχει καταθέσει ερώτηση για το θέμα, κυρίως με δυο βασικές συνιστώσες. Από τη μια πλευρά, έχουμε την ποιότητα της προσφερόμενης δημόσιας παιδείας σήμερα και, από την άλλη πλευρά, έχουμε το τεράστιο και δυσβάστακτο οικονομικό κόστος, το οποίο επωμίζεται η μέση ελληνική οικογένεια.

Για όλα αυτά, έχουμε μαζί μας την υπεύθυνη για θέματα παιδείας του Πολιτικού Συντονιστικού Όργανου, την Άννα Διαμαντοπούλου και τον εισηγητή του αρμόδιου ΚΤΕ, τον Κώστα Καρτάλη. Να ξεκινήσουμε αμέσως από την Άννα

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Ευχαριστώ. Είναι και ο Μάρκος Μπόλαρης που, μαζί με τον Κώστα Καρτάλη έχουν την ευθύνη, αλλά σήμερα όπως ξέρετε είναι η Σύνοδος των Προέδρων των ΤΕΙ στις Σέρρες και ως τοπικός Βουλευτής έπρεπε να είναι εκεί.

Με αφορμή την ερώτηση του Προέδρου αύριο στη Βουλή, που κεντρικό στοιχείο της είναι η ανάδειξη της σημασίας, για τη χώρα και για την ελληνική οικογένεια, της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας παιδείας, σήμερα δίνουμε τη συνέντευξη αυτή και τη Δευτέρα σε όλες τις περιοχές της χώρας, θα επισκεφθούν Βουλευτές και τοπικά στελέχη, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια και θα παρουσιαστούν οι προτάσεις σε συνεντεύξεις Τύπου σε όλη την Ελλάδα.

Στην προσυνεδριακή περίοδο, το ΠΑΣΟΚ έκανε εννέα μεγάλες περιφερειακές συναντήσεις με τον κόσμο της εκπαίδευσης, δηλαδή με δασκάλους, καθηγητές, καθηγητές Πανεπιστημίων και ΤΕΙ και με τους φοιτητές σε όλες τις περιοχές της χώρας, για να συζητήσουμε το πλαίσιο μεταρρύθμισης που προτείνουμε για την παιδεία, θεωρώντας ότι είναι η κυρίαρχη προτεραιότητα για τη χώρα.

Τις τελευταίες μέρες, βλέπουμε τη συζήτηση για τα Blogs. Τα Blogs και οι Bloggers έχουν εφορμήσει στην ελληνική ενημέρωση. Θα ήθελα να σας δώσω το εξής στοιχείο, το οποίο προέκυψε από την ετήσια αναφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2007, μέσα στα πλαίσια της πρωτοβουλίας e-Europe, όπου στους δείκτες που αφορούν στα σχολεία και στην Ελλάδα, υπάρχουν τρεις δείκτες.

Η κρίση και η σύγκριση γίνεται ανάμεσα σε 27 χώρες, δηλαδή μετά την είσοδο στην Ε.Ε. και της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας. Η σύνδεση ανά 100 μαθητών με το διαδίκτυο είναι ένας από τους βασικούς δείκτες. Σε αυτούς, η χώρα μας είναι 22η.

Ο δεύτερος δείκτης είναι το ποσοστό των σχολείων που έχουν ευρυζωνική σύνδεση. Σε αυτό το δείκτη, η χώρα μας είναι 27η, δηλαδή είναι κάτω από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Στο δείκτη που αφορά στην πρόσβαση των δασκάλων στους υπολογιστές, η χώρα μας είναι 26η στους 27.

Είναι στα αγγλικά, είναι στη διάθεσή σας και είναι από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και, επαναλαμβάνω, αφορά στο 2007. Πρέπει δε να πούμε ότι οι χώρες της κεντρικής Ευρώπης, όπως και οι νέες χώρες από τη διεύρυνση, έχουν κάνει άλματα, κυρίως μετά το 2003, που έχουμε τη μεγάλη ένταση σε όλες τις χώρες των επενδύσεων στην παιδεία, με αφορμή τον χώρο της Πληροφορικής.

Καλή η συζήτηση για τους Bloggers, ακόμη καλύτερη και ουσιαστική θα ήταν η συζήτηση για την «Κοινωνία της Πληροφορίας» στα ελληνικά δημοτικά σχολεία, γυμνάσια και λύκεια.

Από το Σεπτέμβριο και μετά, η κατάσταση στα σχολεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, ίσως είναι από τις χειρότερες που έχει γνωρίσει η χώρα την τελευταία περίοδο. Θέλω να σας πω ότι όσον αφορά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, από την ημέρα των εκλογών μέχρι σήμερα, το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει 660 ερωτήσεις και 30 επίκαιρες, μόνο για τον χώρο της παιδείας.

Αυτό, γιατί έχουμε τεράστια προβλήματα σε όλες τις περιοχές της χώρας, σε απομακρυσμένες περιοχές, σε αστικά κέντρα, σε δημοτικά σχολεία, σε Τεχνικά Λύκεια. Μέσα από το σύνολο αυτών των ερωτήσεων έχουμε αναδείξει όλα τα μεγάλα προβλήματα, στα οποία δεν υπάρχουν απαντήσεις.

Θα δώσω ενδεικτικά κάποια στοιχεία, θα συμπληρώσει και ο κ. Καρτάλης. Είχαμε μεγάλες ελλείψεις δασκάλων μέχρι και το Νοέμβριο,ενω μέχρι και προχθές ανακοινώθηκαν προσλήψεις. Έχουμε αύξηση των ιδιωτικών δαπανών που φτάνουν τα 4,2 δις ευρώ.

Υπάρχει πολύ σοβαρό πρόβλημα με τα νηπιαγωγεία, τη στιγμή που ψηφίστηκε ένας νόμος, ο οποίος δεν είχε προβλέψει ότι η υποχρεωτική συμμετοχή των νηπίων σημαίνει και τις απαραίτητες αίθουσες, με αποτέλεσμα να έχουμε πολύ σοβαρά προβλήματα σε όλη τη χώρα.

Τεράστια προβλήματα στην τεχνική εκπαίδευση, η οποία διαλύεται, 30% λιγότεροι μαθητές. Πολύ σοβαρά προβλήματα στο Ολοήμερο σχολείο όπου έχουμε μείωση των μαθητών. Μεγάλες ελλείψεις με τα σχολικά βιβλία τεχνικής εκπαίδευσης ιδιαίτερα στο θέμα των Τεχνικών Λυκείων, δεν έχουν εκδοθεί νέα βιβλία και ακόμη το μάθημα, στο μέσο της χρονιάς γίνεται με βιβλία που δανείζονται από τα Γενικά Λύκεια.

Υπάρχουν πολύ σοβαρά προβλήματα στην αξιολόγηση των διευθυντικών στελεχών, είτε αυτοί είναι διευθυντές σχολείων, είτε είναι διευθυντές εκπαίδευσης. Θα σας πω μόνο ένα ενδιαφέρον νούμερο: στις τελευταίες κρίσεις που έγιναν, το ποσοστό των εκπαιδευτικών που ανήκουν στο χώρο της Νέας Δημοκρατίας, είναι συντριπτικό. Επί 58 διευθυντών εκπαίδευσης, μόνον 5 δεν ανήκουν στη γαλάζια παράταξη!

Για τον τρόπο με τον οποίο έγινε η αξιολόγηση, για τον τρόπο με τον οποίο λειτούργησαν οι συνεντεύξεις, για το θέμα των προϊσταμένων γραφείων, έχουν γίνει πάρα πολλές ερωτήσεις και μια επερώτηση στη Βουλή, γιατί η αναξιοκρατία δεν έχει προηγούμενο.

Βεβαίως δεν είναι ποτέ αρκετό και ούτε είναι η πολιτική μας να στεκόμαστε στην κριτική της Νέας Δημοκρατίας. Είναι καθήκον μας, γιατί είναι καθήκον της Αντιπολίτευσης ο κοινοβουλευτικός έλεγχος, αλλά ο στόχος μας είναι να φέρουμε στην επιφάνεια την πραγματικότητα στα ελληνικά σχολεία και τη μεγάλη ανάγκη για μεταρρύθμιση.

Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει μια συνολική πρόταση. Η πρόταση αυτή ξεκινά από την προσχολική ηλικία, η οποία θεωρείται πλέον δημόσιο αγαθό, άρα η εκπαίδευση ξεκινά από την ηλικία των 3 χρόνων, προχωρούμε στα δημοτικά σχολεία με Ολοήμερο σχολείο ως κανόνα και προτείνουμε με λεπτομέρειες τη λειτουργία του νέου Ολοήμερου σχολείου. Δεσμευόμαστε για υποχρεωτική πιστοποίηση της ξένης γλώσσας και υπολογιστή μέχρι την Γ? Γυμνασίου. Λέω ένα παράδειγμα: το σημερινό Lower, τα παιδιά θα το παίρνουν στο σχολείο, αντίστοιχα και για τις άλλες γλώσσες.

Υπάρχει σοβαρή αλλαγή στο χώρο της τεχνικής εκπαίδευσης. Προτείνουμε μια συνολική μεταρρύθμιση που αφορά στη λειτουργία του σχολείου, δηλαδή το δημιουργικό ανοιχτό σχολείο, με ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που εκεί θα πρέπει να συμμετέχουν και δάσκαλοι, όχι μόνον εκπαιδευτικοί, αλλά και οι γονείς και η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ένα εθνικό πρόγραμμα, το οποίο όμως θα έχει την ευελιξία να προσαρμόζεται στις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής και καταθέτουμε μια πρόταση για ένα νέο τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, που συνδυάζει το βαθμό, από τις εξετάσεις που θα δίνονται στη Β? και στη Γ? Λυκείου και, για το βαθμό αυτό, θα υπάρχει μια στάθμιση από τις πανεπιστημιακές Σχολές. Επομένως, θα έχουμε μια συνεργασία και των εξετάσεων που γίνονται πια μόνο στο λύκειο, γιατί στόχος είναι το αυτόνομο λύκειο, αλλά και των ίδιων των Πανεπιστημίων.

Η μεταρρύθμιση φυσικά είναι συνολική, ξεκινάει από το δημοτικό και φτάνει μέχρι το μεταπτυχιακό. Εμείς βάζουμε ως αιχμή του δόρατος, την περίοδο αυτή τη δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου έχουμε και το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής οικογένειας, με τεράστιες δαπάνες.

Το θέμα των φροντιστηρίων δεν είναι κάτι που προέκυψε σήμερα, αλλά επιδεινώνεται συνεχώς. Η δική μας πρόταση είναι ότι με τη λειτουργία ενός Ολοήμερου σχολείου, που θα περιλαμβάνει και ενισχυτική διδασκαλία και θα λειτουργεί μέχρι τις 5, με την πιστοποίηση ξένης γλώσσας και πληροφορικής στο δημόσιο σχολείο, με την αλλαγή των εξετάσεων, δημιουργούμε όλες εκείνες τις προϋποθέσεις, ώστε να μειωθούν στο ελάχιστο οι ιδιωτικές δαπάνες, να απαλειφθούν οι ιδιωτικές δαπάνες που ταλαιπωρούν την ελληνική κοινωνία και δίνουν ταξικά χαρακτηριστικά στη λειτουργία της.

Το σύνθημά μας είναι μέσα σε τρεις προτάσεις: Δημόσια Δωρεάν Παιδεία, Παιδεία Υψηλής Ποιότητας και Παιδεία για όλους.

Σε αυτή τη μεταρρύθμιση και σε αυτή την προσπάθειά μας, δεν μπορεί παρά να έχουμε κοντά μας τους εκπαιδευτικούς. Η μεταρρύθμιση δεν γίνεται για τους εκπαιδευτικούς, αλλά ποτέ δεν μπορεί να γίνει μεταρρύθμιση χωρίς τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών.

Θέλουμε έναν εκπαιδευτικό που να αμείβεται, να επιμορφώνεται και να αξιολογείται. Όσον αφορά την αξιολόγηση, γίνεται μια συζήτηση σε βάθος, γιατί υπάρχει ανάγκη αξιολόγησης του παιδευτικού έργου, του σχολείου, αλλά και του ίδιου του εκπαιδευτικού.

Σας ευχαριστούμε. Θα έρθει στο e-mail όλων η λεπτομερής πρόταση του ΠΑΣΟΚ για την πρωτοβάθμια και για τη δευτεροβάθμια παιδεία.

Γ.ΕΛΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Καρτάλης έχει τον λόγο.

Κ. ΚΑΡΤΑΛΗΣ: Θα ήθελα να συμπληρώσω ότι μόλις πρόσφατα μια ομάδα Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ κατέθεσε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου στο Υπουργείο Παιδείας και επιχειρεί να διαπιστώσει ποια είναι τα 121 σχολεία για τα οποία ο κ. Στυλιανίδης παραδέχτηκε ότι, έχουν πρόβλημα αμιάντου. H ερώτηση δεν έχει ακόμα απαντηθεί.

Πρόκειται για σχολεία που λειτουργούν σήμερα. Την ίδια στιγμή που το Υπουργείο Παιδείας μιλάει για το «Έξυπνο σχολείο», υπάρχουν τουλάχιστον 121 σχολεία σε όλη τη χώρα, που έχουν περιεκτικότητα αμιάντου, παραπάνω από αυτό που επιτρέπει η νομοθεσία. Αυτό είναι το πρώτο σημείο.

Το δεύτερο που θα ήθελα να πω είναι ότι, όπως είπε σωστά η κυρία Διαμαντοπούλου, το ζήτημα είναι να υπάρχει ένα Ολοήμερο Σχολείο που να έχει μόνιμο οργανικό προσωπικό. Το Υπουργείο Παιδείας, στον προϋπολογισμό του 2008, για την κατηγορία ωρομίσθιου προσωπικού στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προβλέπει το ποσό των 56 εκ. ευρώ, το 2007. Το αντίστοιχο ποσό ήταν 5 εκ. ευρώ.

Άρα από το 2007 έως το 2008, πηγαίνουν από τα 5 στα 56 εκ. ευρώ, γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν έχει σκοπό να στελεχώσει με οργανικές θέσεις τα Ολοήμερα σχολεία, αλλά να τα διατηρήσει στο καθεστώς της ομηρίας των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών. Γεγονός που σημαίνει ότι δεν προκύπτει ένα Ολοήμερο σχολείο με δασκάλους, με ειδικότητες, αυτό που αναφέρθηκε προηγούμενα για ξένη γλώσσα, για ενισχυτική διδασκαλία, για πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες.

Το τελευταίο σημείο που θα ήθελα να πω, είναι ότι για τις εισιτήριες εξετάσεις στα Πανεπιστήμια, στον προϋπολογισμό του 2008 του Υπουργείου Παιδείας εγγράφονται 26 εκ. ευρώ, τη στιγμή που το 2007 το αντίστοιχο ποσόν ήταν 4 εκ. ευρώ.

Αυτό είναι ένα ερώτημα, γιατί δηλαδή χρειάστηκε 6 φορές παραπάνω ο προϋπολογισμός του 2008, για το Υπουργείο Παιδείας, για τις εισιτήριες εξετάσεις από τα λύκεια στα Πανεπιστήμια. Αν δηλαδή υπάρχει κάποια πρόθεση να αλλάξει το όλο σύστημα και να δημιουργήσει έναν πολλαπλασιασμό αναγκών.

Το ζήτημα είναι ότι αυτή τη στιγμή, και η πρωτοβάθμια, και η δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι σε μια αφυδάτωση και ότι τα προβλήματα εμφανίζονται εντονότερα στις αγροτικές περιοχές και στα Σχολεία Ειδικής Αγωγής, ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Τα Σχολεία Ειδικής Αγωγής δεν έχουν καθηγητές, γιατί ενώ το μόνο πανεπιστημιακό Ίδρυμα που υπάρχει στη χώρα, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, δίνει πτυχία εκπαιδευτικών για την ειδική αγωγή, δεν έχουν ακόμη αναγνωριστεί τα επαγγελματικά τους δικαιώματα από την ελληνική πολιτεία, εδώ και τέσσερα χρόνια που η σχετική πανεπιστημιακή σχολή παράγει αποφοίτους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι απόφοιτοι να έχουν τα εφόδια για να διδάξουν παιδιά με αναπηρίες, είτε αυτά είναι αυτιστικά, είτε είναι κωφά, είτε είναι τυφλά, και να μην μπορούν να διδάξουν, γιατί δεν έχουν ακόμη επαγγελματικά δικαιώματα.

Γ. ΕΛΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Τις ερωτήσεις σας.

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω την κα Διαμαντοπούλου να μας πει με πιο σαφή τρόπο την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για την εισαγωγή των μαθητών στα Πανεπιστήμια.

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Όπως σας είπα, για τα Πανεπιστήμια έχουμε καταθέσει μια πρόταση, η οποία συζητείται αυτή τη στιγμή, για να προκύψει το τελικό της πλαίσιο και η εξειδίκευση, όπου υπάρχουν εξετάσεις στη Β? και Γ? λυκείου και ο βαθμός που προκύπτει από τις εξετάσεις αυτές για κάθε μάθημα, είναι ο βαθμός ο οποίος χρησιμοποιείται μετά, από Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, με μια στάθμιση.

Δηλαδή ένα x Ίδρυμα επιλέγει 6 μαθήματα, στα οποία θα πρέπει να έχουν επιδόσεις οι φοιτητές ή οι σπουδαστές, και βάζει για το καθένα από αυτά τα μαθήματα, μια στάθμη. Δηλαδή, στα «Μαθηματικά», δίνει ένα συντελεστή 0,5, στη «Φυσική», δίνει ένα συντελεστή 0,7. Αυτό όμως μπορεί να είναι διαφορετικό από Σχολή σε Σχολή, ακόμη κι αν πρόκειται για το ίδιο αντικείμενο. Κάθε Σχολή δίνει το δικό της ειδικό βάρος.

Έτσι, εξασφαλίζεται η αντικειμενικότητα των εξετάσεων, γιατί σήμερα τα Πανεπιστήμια δεν είναι σε θέση ακόμη να αναλάβουν την ευθύνη αντικειμενικών εξετάσεων και, τα ΤΕΙ και τα Πανεπιστήμια, μπορούν να προσδιορίσουν, πού οι φοιτητές και οι σπουδαστές πρέπει να έχουν ειδικά προσόντα.

Όμως αυτή η πρόταση συζητείται αυτή τη στιγμή ευρέως στη διαδικασία που σας είπα σε όλη την Ελλάδα. Είναι το βασικό πλαίσιο, το οποίο έχουμε στο Πρόγραμμά μας και τώρα εξειδικεύεται.

ΙΟΡΔ. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Δύο πράγματα θέλω να σας ρωτήσω. Το πρώτο, κυκλοφορεί πολύ έντονα ότι δεν καταθέσατε ερώτηση, καταθέσατε μάλλον για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και δεν καταθέσατε για τα Πανεπιστήμια, γιατί υπάρχει το αγκάθι με το άρθρο 16. Δηλαδή γιατί ο κ. Παπανδρέου κατέθεσε ερώτηση στον Πρωθυπουργό μόνο για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και δε συμπεριέλαβε σε αυτό και την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ένα είναι αυτό.

Και ένα δεύτερο. Θέλω να μου εξηγήσετε πώς θα γίνει αυτή η εξόρμηση που θα κάνετε απ? τη Δευτέρα που είπατε ότι θα βγείτε στα σχολεία. Δηλαδή υπάρχει ένας κεντρικός σχεδιασμός; Ο κάθε βουλευτής θα πάει στο σχολείο που έχει στην περιοχή του; Γιατί εδώ στην Α? και Β? Αθήνας ξέρετε πολύ καλά ότι είναι τεράστιο το πρόβλημα.

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Το πρώτο. Προφανώς οι ερωτήσεις που έχουν γίνει για την παιδεία αφορούν στο σύνολο, απ? τα νηπιαγωγεία όπως είπα μέχρι τα μεταπτυχιακά. Όπως και η πρόταση του ΠΑΣΟΚ. Εμείς αυτό που θέλουμε να κάνουμε σαφές και νομίζω ότι είδατε και το τελευταίο διάστημα ότι, ιδιαίτερα μετά την εκλογή του κ. Βερέμη, διάφορες προτάσεις έγιναν και περί δημοτικών σχολείων και περί της δευτεροβάθμιας κυρίως παιδείας. Πιστεύουμε ότι θα είναι εγκληματικό να αρχίσει και πάλι ένας άναρχος διάλογος για τη δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Είναι ένας χώρος, τον οποίο η κυβέρνηση, όχι μόνο δεν έχει αγγίξει, αλλά τον έχει αφήσει υπό διάλυση. Θεωρούμε ότι αυτή η χρονιά, όπως σας είπα, είναι η χειρότερη χρονιά και ότι δεν είναι αρκετό για τα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, απλά να κάνουμε κριτική και απλά να επισημαίνουμε πόσο άθλια είναι η κατάσταση.

Πρέπει να έχουμε μια συγκροτημένη πρόταση. Και η συγκροτημένη πρόταση είναι αυτή που αφορά εκατομμύρια Έλληνες, γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικούς, δασκάλους, καθηγητές. Δεν υπάρχει κανένα αγκάθι με το άρθρο 16. Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ήταν πάρα πολύ σαφής και σε όλες τις τοποθετήσεις και στην τελευταία συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» και φυσικά, ανά πάσα στιγμή που θα ερωτηθεί, θα απαντηθεί.

Εμάς, η προτεραιότητά μας είναι η δημόσια παιδεία. Αυτό είναι η νούμερο ένα προτεραιότητα, αυτό πρέπει να γίνει. Και η δημόσια παιδεία ξεκινάει από το νηπιαγωγείο και φτάνει μέχρι το μεταπτυχιακό, δεν ξεκινάει αποσπασματικά και μόνο στα Πανεπιστήμια. Και μάλιστα, με ρυθμίσεις όπως είδαμε πέρσι, που έγιναν αυτά που έγιναν με τα Πανεπιστήμια, φέτος ήρθε η έρευνα με τον τρόπο που ήρθε, όπου δεν υπήρξε καμία συμφωνία σε κανένα επίπεδο, ούτε πολιτικό, ούτε κοινωνικό, με σημαντικότατα προβλήματα.

Τώρα, ανοίγει πάλι το κεφάλαιο των μεταπτυχιακών, χωρίς να υπάρχει μία συνοχή και μία συνεκτική λειτουργία. Είναι ένας πολύ μεγάλος χώρος η ανώτατη εκπαίδευση, μέρος μιας συνολικής μεταρρύθμισης. Χτυπάμε ένα καμπανάκι ότι δεν μπορούμε να ξεχάσουμε, δεν ξεχνάμε ότι οι αλλαγές ξεκινούν από το Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό και τη δευτεροβάθμια, γι? αυτό και κάναμε αυτή την επιλογή.

Ο σχεδιασμός. Υπάρχει ένα υλικό που έχει στα χέρια του το σύνολο των στελεχών μας, οι συντονιστές όλων των Νομαρχιακών Επιτροπών. Θα επιλεγεί συμβολικά ένα Δημοτικό και ένα Γυμνάσιο ή Λύκειο σε κάθε περιοχή, όπου θα γίνει επίσκεψη και θα συζητήσουμε με τους εκπαιδευτικούς. Εγώ θα είμαι στην Κομοτηνή και θα επισκεφθώ ένα αντίστοιχο σχολείο που έχει επιλεγεί στην Κομοτηνή.

Οπωσδήποτε σε μία μέρα δεν μπορούν να καλυφθούν τα σχολεία. Έχει ένα συμβολικό χαρακτήρα. Και στην Α? Αθήνας, σε ένα σχολείο θα πάμε. Δεν σημαίνει ότι δεν είμαστε συνέχεια εκεί. Και στην Γκράβα έχει πάει το ΠΑΣΟΚ, και στα δημοτικά σχολεία, εγώ προσωπικά έχω επισκεφθεί πάνω από 10. Όλοι οι βουλευτές πηγαίνουμε, βλέπουμε, έχουμε εικόνα, γι? αυτό και πάμε μετά σε κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Τη Δευτέρα θα γίνει επιλογή, σε κάθε περιοχή, θα πάει ένας βουλευτής και τα τοπικά μας στελέχη σε ένα σχολείο, όπως σας είπα και μετά, θα δοθεί το μεσημέρι μια συνέντευξη Τύπου, όπου θα ενημερωθούν και τα τοπικά ΜΜΕ για τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για όλα τα θέματα.

Γ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Είπατε στην Γ? τάξη να υπάρξει πιστοποίηση σε υπολογιστή και ξένη γλώσσα. Δε θέλω να σας προβοκάρω, αλλά πολύ συζήτηση είχε γίνει στο παρελθόν για την πρότασή σας να ισχύσει ως επίσημη γλώσσα η αγγλική. Σε προσωπικό επίπεδο εξακολουθεί να ισχύει αυτή η πρότασή σας;

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν θα ήθελα να ανοίξουμε μια μεγάλη κουβέντα, γιατί είχα εξηγήσει πολύ καλά αυτό που είχα πει τότε. Και αυτό ήταν ότι, όταν ένα παιδί τελειώνει το Λύκειο στην Ελλάδα, θα πρέπει να έχει πολύ καλή γνώση, ως μητρική, της ξένης γλώσσας. Και αυτό είναι ένα στοιχείο, το οποίο εξακολουθώ να πιστεύω με πάθος.

Πιστεύω ότι είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για τους Έλληνες, για τη νέα γενιά, το να έχουν στα χέρια τους τη δύναμη μιας καλής γνώσης ξένης γλώσσας. Αυτό που κάνουμε είναι ότι, στην Γ? Γυμνασίου, δηλαδή στην ηλικία των 15 χρόνων, τα παιδιά θα μπορούν να έχουν πιστοποιημένη γνώση, που σημαίνει ότι οι οικογένειες δεν θα πρέπει να τα στέλνουν σε ειδικά φροντιστήρια, δεν θα είναι η γνώση αυτών που μπορούν να πληρώσουν, δεν θα είναι τα παιδιά ενός δεύτερου Θεού, τα παιδιά που εκεί που βρίσκονται δεν υπάρχουν φροντιστήρια, γιατί το ίδιο το δημόσιο σχολείο θα δίνει τη δυνατότητα σε όλους και όχι μόνο σε αυτούς που πάνε σε κολέγια ή όπου βρίσκονται σε περιοχές όπου υπάρχουν φροντιστήρια και οι γονείς τους μπορούν να πληρώσουν.

Γ. ΑΝΤΥΠΑΣ: Ειλικρινά θα ήθελα την απάντησή σας για το πότε θα σταματήσει η πολιτική, πότε θα σταματήσουν οι κυβερνήσεις να ταλαιπωρούν τα παιδιά και την εκπαίδευση με συνεχείς μεταρρυθμίσεις. Σας θυμίζω κα Διαμαντοπούλου ότι στην πολύ πρόσφατη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, δεν έχουν περάσει ακόμα 4 χρόνια, στις 7 Μαρτίου άλλαξε η κυβέρνηση, είχε κάνει – αν δεν κάνω λάθος – μόνο στην τελευταία 8ετία τρεις μεταρρυθμίσεις το ΠΑΣΟΚ. Έχει κάνει άλλες δύο η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και τώρα εσείς εξαγγέλλετε μία ακόμη. Πότε θα μπορέσετε να καταλήξετε σε ένα σταθερό σύστημα εκπαίδευσης, ούτως ώστε να μη ταλαιπωρούνται ούτε οι γονείς, ούτε τα παιδιά.

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Όλες οι αλλαγές που γίνονται, δεν έχουν τα χαρακτηριστικά μεταρρυθμίσεων, αλλά θα συμφωνήσω μαζί σας ότι, πραγματικά γίνονται πολλές αλλαγές, οι οποίες, μετά από λίγα χρόνια, απαξιώνονται ή επανακρίνονται.

Αυτή η ιστορία θα σταματήσει, όταν μία μεταρρύθμιση έχει την κοινωνική και πολιτική συναίνεση που απαιτείται. Αυτό σημαίνει ότι ένα κόμμα πρέπει να έχει την υπευθυνότητα, όταν φτάσει στις εκλογές, να έχει επεξεργασμένες θέσεις, οι οποίες έχουν μπει στη βάσανο του δημόσιου διαλόγου.

Πιστεύουμε πως το γεγονός, ότι καταθέτουμε πια τις δεσμεύσεις μας, ότι τις συζητούμε και θα τις συζητήσουμε όλο το επόμενο διάστημα, με στόχο και με ελπίδα να δημιουργηθεί ένα εκπαιδευτικό και ένα γονεϊκό κίνημα, που θα υποστηρίζουν αυτές τις μεταρρυθμίσεις, θα οδηγήσει και σε πολιτικές συναινέσεις. Δεν νομίζω ότι έχουμε πολύ μεγάλες διαφορές με το Συνασπισμό στα θέματα αυτά, τα οποία ανακοίνωσα σήμερα. Και με άλλες πολιτικές δυνάμεις. Μια πολιτική συναίνεση, η οποία θα μπορέσει να φέρει μια αλλαγή που δεν θα χρειαστεί άλλες αλλαγές.

Γ. ΑΝΤΥΠΑΣ: Επειδή αναφέρθηκε η κα Διαμαντοπούλου στη συνεργασία με τον Συνασπισμό, διάβασα χθες ή προχθές αν δεν κάνω λάθος, μια δήλωση του κ. Αλαβάνου του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, ότι δεν υπάρχει περιθώριο συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ στα θέματα παιδείας, όσο δεν αλλάζει τη στάση του, τη θέση του για το άρθρο 16. Είστε διατεθειμένοι να μπείτε σε αυτή τη συζήτηση;

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν θέλω να σχολιάσω καθόλου δογματικού τύπου προσεγγίσεις.

Β. ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή δε βλέπω να εστιάζεστε στο πρόβλημα των βιβλίων ειδικά στο Δημοτικό και λόγω του ότι η διαθεματική εκπαίδευση είναι άγνωστη έννοια για τους δασκάλους απ? ό,τι φαίνεται από τα πράγματα, πιστεύετε ότι κάτι πρέπει να αλλάξει σε αυτό; Πρέπει να αλλάξουν τα βιβλία; Κάτι άλλο πρέπει να αλλάξει ή δεν πρέπει να αλλάξει τίποτα; Γιατί δεν είδα κάποια ιδιαίτερη έμφαση.

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Στο κείμενο που θα λάβετε, θα υπάρχει φυσικά και αναφορά στα βιβλία. Καταλαβαίνετε ότι σε μία συνέντευξη Τύπου προσπάθησα πολύ επιγραμματικά να κάνω μερικές αναφορές. Στο θέμα των βιβλίων υπάρχουν πολύ σοβαρές δεσμεύσεις που πρέπει να υπάρξουν για να μην ζήσουμε τέτοιου είδους φαινόμενα, όπου ένας υπουργός μπορεί να αποσύρει ένα βιβλίο.

Πρώτον πρέπει να υπάρχει οργανωμένη και με θεσμικούς τρόπους επιλογή αυτών που συγγράφουν τα βιβλία,. Δεύτερον, τα βιβλία πρέπει να έχουν μια πιλοτική φάση εφαρμογής και, τρίτον, πρέπει να υπάρχει εκπαίδευση των δασκάλων επί των βιβλίων. Εάν είχαν γίνει όλα αυτά, πολλές απ? τις περιπέτειες που είχαμε πρόσφατα, θα τις είχαμε αντιμετωπίσει.

ΕΙΡ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κυρία Διαμαντοπούλου τόσο η ενισχυτική διδασκαλία, όσο και το ολοήμερο σχολείο έχουν θεσμοθετηθεί από εσάς, απ? τις δικές σας κυβερνήσεις. Ωστόσο σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις λειτούργησαν κανονικά. Το ολοήμερο σχολείο έγινε τις περισσότερες φορές πάρκινγκ παιδιών και η ενισχυτική διδασκαλία εάν υπήρχαν Καθηγητές θα μπορούσε να λειτουργήσει. Τι θα αλλάξει τώρα; Δηλαδή μιλήσατε για ολοήμερο σχολείο. Είναι το ίδιο ουσιαστικά, είναι ένας θεσμός ο οποίος λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια χωρίς να λειτουργεί ουσιαστικά.

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Η μόνη συνεπής στάση της Νέας Δημοκρατίας ήταν ότι υλοποίησε τη δέσμευσή της, που είχε τη μορφή καταγγελίας επί ΠΑΣΟΚ, για το θέμα του πάρκινγκ. Το ολοήμερο σχολείο ήταν ένας θεσμός, ο οποίος όπως είπατε ξεκίνησε τότε. Είχε πιλοτικά χαρακτηριστικά και πειραματικά χαρακτηριστικά. Και τώρα αφέθηκε τελείως.

Έχουμε κάνει ένα νέο σχέδιο λειτουργίας του, που είναι στη διάθεσή σας αν το θέλετε, είναι και στο διαδίκτυο στο programma.pasok.gr Είναι ένα μεγάλο κείμενο, που μιλάει για ενιαίο πρόγραμμα, όχι γι? αυτό που συμβαίνει σήμερα, δηλαδή που τελειώνει στις 13.30 και μετά έχει διάφορες ώρες με ωρομισθίους καθηγητές, οι οποίοι δεν προσλαμβάνονται, δεν πληρώνονται. Υπάρχει μια απαράδεκτη κατάσταση.

Εμείς μιλάμε για ενιαίο πρόγραμμα, το οποίο διαρκεί μέχρι τις 16.30, με δραστηριότητες οι οποίες αφορούν αθλητισμό, εικαστικά και ενισχυτική διδασκαλία και ξένη γλώσσα. Βεβαίως, μπαίνει ένα σοβαρό θέμα χρηματοδότησης. Το ολοήμερο σχολείο έχει ένα διαφορετικό κόστος. Γι? αυτό και έχουμε πει για τη δέσμευσή μας για 5% και 1 δις την πρώτη χρονιά για την παιδεία.

Υπενθυμίζω ότι είναι η πρώτη φορά που έχουμε μία μείωση, το 2002 είχαμε κατά μέσο 3,5% δαπάνες μεσοσταθμικά, τώρα έχουμε 3,1%, ήταν η πρώτη φορά που έπεσαν τόσο πολύ οι δαπάνες για την παιδεία. Επομένως θέλει χρηματοδότηση, θέλει σχεδιασμό, σύμφωνα με την ανάλυση των οικονομικών δεδομένων που έχουμε κάνει, υπολογίζουμε ότι μπορούν να γίνουν μέσα σε μία τετραετία 1.450 επιπλέον Ολοήμερα σχολεία, απ? αυτά που υπάρχουν σήμερα, επαναλαμβάνω με αυστηρό προϋπολογισμό και για τις υποδομές και για την αντιμετώπιση των καθηγητών.

Θεωρούμε ότι η λειτουργία Ολοήμερου Δημοτικού και ολοήμερου Γυμνασίου είναι ο μόνος πειστικός τρόπος για την αντιμετώπιση των φροντιστηρίων. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος αντιμετώπισης της παραπαιδείας, γιατί η ενισχυτική διδασκαλία ξέρετε ότι σχεδόν δεν λειτουργεί πια σήμερα, έχει εγκαταλειφθεί τελείως.

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Επειδή στην αρχή αναφερθήκατε και κάνατε τη σύγκριση με το ότι γίνεται πολύ κουβέντα σήμερα για τα blogs και αφ? ετέρου τη σύγκριση που κάνατε ανάμεσα στους Έλληνες μαθητές και δασκάλους με τους μαθητές και δασκάλους της Ευρώπης που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, ήθελα να σας ρωτήσω με αφορμή όλη αυτή τη συζήτηση τώρα με τα blogs για παράδειγμα σήμερα η Βουλή είτε αρνήθηκε, αν θέλετε, είτε απέφυγε, είτε δεν μπορεί να δώσει στοιχεία στο Τμήμα Δίωξης Εγκλήματος στην Ελληνική Αστυνομία για τα blogs που υποτίθεται γραφήκανε σχόλια από το site της Βουλής. Και θέλαμε ένα σχόλιό σας.

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Κοιτάξτε, μέσα στα πλαίσια των νόμων, η Βουλή θα πρέπει να δώσει τα στοιχεία που έχει, αν δεν έχει, δεν μπορεί να τα δώσει. Εκφράζοντας όμως μία γενικότερη πολιτική άποψη το θέμα των blogs είναι μια μικρή ή μεγάλη κοινωνική επανάσταση που αλλάζει τα δεδομένα. Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με τα κλασικά μέσα που αντιμετωπίζουμε τον ηλεκτρονικό Τύπο ή τον έντυπο Τύπο. Και σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ανάγκη μιας αυτορρύρθμισης των ίδιων των Bloggers.

Γι? αυτό και σε όλες τις χώρες δημιουργούνται Κώδικες Δεοντολογίας, υπάρχει μία νέα λογική, την οποία όλοι πρέπει να κατανοήσουμε, ότι δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το θέμα απολύτως με αστυνομικά μέσα. Βεβαίως ο νόμος πρέπει όπου μπορεί να εφαρμόζεται, αλλά εκτιμώ ότι πρέπει να προσαρμοστούμε σε μία νέα πραγματικότητα του διαδικτύου, που είναι πολύ διαφορετική απ? αυτή που ξέραμε μέχρι σήμερα.

ΙΟΡΔ. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν σας προβληματίζει το γεγονός, ότι ενώ έγινε τόση μεγάλη φασαρία και φάνηκε από την Κυβέρνηση να γίνεται μια προσπάθεια σύνδεσης με το ΠΑΣΟΚ, όλη αυτή η ιστορία με τα συκοφαντικά μηνύματα και τα υβριστικά, τώρα η Βουλή, ενώ ας πούμε από την Αμερική συνεδρίασε το Ανώτατο Δικαστήριο, έδωσε την άδεια να ανοίξουν, να βρεθούν ποιοι είναι αυτοί, η Βουλή έχει 25 πύλες και δεν κινεί τη διαδικασία να βρούνε ποιος είναι από πίσω. Δηλαδή δεν σας ....

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: Η Βουλή πρέπει να κάνει, όπως είπα, οτιδήποτε είναι δυνατόν μέσα στα πλαίσια των νόμων, για να δώσει τα στοιχεία που πρέπει. Δεν έχω την αίσθηση, δεν έχω τη γνώση αυτή τη στιγμή, για το αν η Βουλή έκανε κάτι λιγότερο απ? αυτό που έπρεπε να κάνει. Πρέπει να ξέρω, για να πάρω και θέση.

Γ. ΕΛΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ευχαριστούμε πολύ. Καλό μεσημέρι